Gràcia debat i aposta per una millor qualitat de l’aire

Amb motiu de la celebració del dia mundial del Medi Ambient el Districte de Gràcia ha volgut posar sobre la taula un dels temes més significatius per la vida quotidiana dels ciutadans i ciutadanes i per la millora mediambiental: la qualitat de l’aire. Malgrat aquest sigui un àmbit sobre el que la sensibilització i la preocupació ha augmentat progressivament, especialment als espais urbans com és Gràcia, és essencial rebre informació i dades que ens ajudin a entendre l’extrema importància que té aquesta matèria pel nostre futur i el nostre present. Informació i dades que ens faciliten el coneixement i el debat, i ens ajuden a enfortir la nostra aposta en l’acció diària, pública, privada i personal, per una millor qualitat de l’aire.

Aquest ha estat l’objectiu de dues activitats programades pel Districte la setmana del 2 al 8 de juny. El dimarts 2 de juny la Directora General de Qualitat Ambiental del Departament de Medi Ambient i Habitatge de la Generalitat, Maria Comellas, ens facilitava part d’aquesta informació, i una bona dosis de debat, en una conferència amb un títol impactant i ben revelador “El Pla d’Acció per a la Millora de la qualitat de l’Aire estalviarà 1.200 morts prematures anuals”. La necessitat d’abordar un Pla d’Acció per restablir i millorar la qualitat de l’aire en l’àmbit Metropolità és resultat del compliment de la Normativa Europea que marca l’obligació d’establir actuacions de prevenció i intervenció pel que fa a la contaminació atmosfèrica, normativa gràcies a la qual aquesta política ha de ser i és un estratègia obligatòria.

D’acord amb els estàndards marcat per aquesta norma i als estudis i controls dut a terme a l’àrea Metropolitana de Barcelona, es constata que de forma puntual però habitual es superen els valors marcats per la legislació per contaminants com els òxids de nitrogen o les partícules en suspensió, de forma similar a altres àrees urbanes europees. I aquesta constatació és la que dóna lloc a la posada en marxa d’un Pla d’Acció específic per l’entorn de Barcelona.

A Gràcia, a partir de les dades que l’estació de vigilància atmosfèrica de la plaça Gal·la Placídia, tenim un coneixement directíssim d’aquesta realitat. Així doncs, tot i que durant l’any 2008 hi va haver un descens (possiblement produït per l’efecte de la primavera plujosa que contribueix a endur-se contaminants del carrer), les dades ens donen uns superació de forma habitual dels estàndards de CEE pel que fa als dos components contaminants abans esmentats i ens col·loquen en situacions límits.

Amb les dades a la ma, que més cal saber? D’una banda que aquests components contaminants, amb nivells per sobre dels estàndard, afecten a la salut en forma de malalties, especialment cardorespiratòries i la mort prematura, sent en un percentatge molt important (el 50%) la contaminació deguda al trànsit rodat la causant.

I fer? Treballar per reduir aquesta contaminació. Amb un detall molt important: els estudis diuen que una millora en la qualitat de l’aire produeix una millora en la salut que ha estat afectada per la mala qualitat. Així ho demostra per exemple l’informe del CREAL (Centre de recerca en epidemiologia ambiental www.creal,cat). I també el medi ambient es recupera.

D’acord amb aquesta situació, aquest coneixement i aquesta aposta de futur s’ha elaborat per part de la Generalitat el Pla per l’àmbit metropolità de Barcelona, del que s’ha informat a la UE com ho han fet altres 139 ciutats i regions europees. Un Pla que té com a finalitat actuar sobre les principals fons d’emissió,a través de 73 mesures, de caire preventiu, que la Directora general va resumir en la seva xerrada.

A les ciutats, se’ns dubte, el principal focus emissor de contaminants és el transport rodat i sobre les mesures per abordar-ho es va debatre al finalitzar la xerrada de la Directora General. Algunes de les actuacions que contempla el Pla d’Acció per la Millora de l’Aire són l’elaboració de plans de mobilitat i actuacions com l’ampliació del transport públic de superfície, el foment del vehicle compartit, la millora de la gestió de la circulació a les vies interurbanes o el foment dels desplaçaments en bici i a peu. Sobre la taula del debat, la importància de Plans de Mobilitat com el de Gràcia, que entre els seus objectius, pacificació, prioritat pels vianants, seguretat,…té evidentment la dissuasió de la utilització del vehicle privat i, conseqüentment, la reducció d’emissions contaminants. I també el debat sobre mesures, polèmiques però que les dades demostren eficients, com la limitació de la velocitat a les vies ràpides. En la ma de les institucions i la política pública està la responsabilitat per abordar aquest tema. Les ciutats han de liderar la reducció de l’ús del vehicle privat en benefici de la salut dels ciutadans i ciutadanes i del medi ambient.

Barcelona té una especial implicació en liderar aquest repte. La restricció del trànsit rodat és un camí, com també ho són altres polítiques concretes com els aspectes de mediambientalització inclosos en la nova contracte de neteja o les polítiques sostenibles de Transports Metropolitans de Barcelona. I queden actuacions per valorar i en el seu cas impulsar, com han fet altres ciutats amb d’impediment del pas dels cotxes als centres de ciutat o el foment de transport més sostenible. I cal recordar que aquestes polítiques no tenen només beneficis en la contaminació de l’aire, si no que per exemple tenen efectes en la millora de la contaminació sonora, que es redueix sensiblement amb la reducció de trànsit rodat, arribant a una minoració entre 2 i 3db.

Però tots nosaltres podem també fer moltes coses. Algunes d’elles, argumentades amb dades i exemples, les mostra l’exposició de l’Ambibús, que els veïns i veïnes de Gràcia han pogut visitar del 4 al 8 de juny als Jardinets de Gràcia. En aquesta exposició se’ns recorda, per exemple, que utilitzar el transport públic (que comporta unes 15 vegades menys de consum d’energia per persona i quilòmetre), anar a peu, compartir el cotxe, complir amb la velocitat recomanada, comprar cotxes menys contaminants o utilitzar les energies netes són actituds ciutadana es que sumen als objectius del Pla.

Visita a l’Ambibus per la celebració del dia Mundial del Medi Ambient

Aprofitant que l’Ambibus estava a Gràcia, el Conseller de Medi Ambient i Habitatge, Francesc Baltasar, acompanyat del Regidor del Districte, Guillem Espriu van visitar l’exposició van visitar l’exposició el dia 5 de juny, dia Mundial del Medi Ambient, destinat a fomentar la sensibilització mundial sobre el medi ambient i promoure l’atenció i acció pública al respecte, aquest any sota el lema “El teu planeta et necessita- unitat per a combatre el canvi climàtic”

Leave a Reply