header image
 

Barça 1.0

La temporada 2008-2009 ha estat sens dubte la millor campanya de la història del FC Barcelona, conquerint un triplet històric de Lliga, Copa i Champions League, a més a més dels èxits de les diverses seccions pel que fa a les competicions nacionals sobretot. Els que tractem la información del Barça ens queda una agradable sensació per l’enorme seguiment que han tingut les nostres informacions no només a Catalunya o a l’Estat espanyol sinó arreu del món.

El Barça és un club de futbol globalitzat no només pels seus èxits sinó per la seva estratègia vinculada históricament a l’àmbit social i que en els darrers anys s’ha intensificat amb la col·laboració amb Unicef. Però pels amants de l’autocomplaença i de la frase “més que un club”, això no és suficient.

Comunicativament, el FC Barcelona és un club 1.0. És a dir, té una potente maquinària informativa que ha crescut de forma significativa sobretot des de que Joan Laporta és president del club però no acaba de saber trobar la fòrmula perquè el soci i, sobretot, el simpatitzant (que recordem són milions a tot el planeta) puguin dir-hi la seva. El Barça necessita el feedback de la seva gent per ser més gran, social però també económicament. El model del Real Madrid, a l’estil clàssic –compro jugadors i els amortitzo venent samarretes- és un model amb data de caducitat perquè qualsevol gran empresa del segle XXI ha de fer números però també ha de transmetre sentiments. Com més empàtic siguis més arribaràs al cor de la gent. No cal dir que l’esport és un sector on aquests sentiments estan a l’ordre del dia.

Com deíem, en els darrers anys, l’estratègia comunicativa del Barça ha estat complexa. S’ha percebut un augment dels recursos quant a mitjans de comunicación propis en detriment segurament de la premsa esportiva especialitzada. És totalmente legítim que sigui així. Si vols saber exactamente què es publica de tu, intentar controlar la comunicació és molt important. La potenciació d’aquests mitjans de comunicación ens dóna el panorama d’una televisió cada cop més interessant, una web molt respectable i unes publicacions amb paper que han anat guanyant qualitat amb els anys.

En el cas, de la televisió, BarçaTV, el pas d’una televisió digital a la TDT -gràcies a un acord amb el Grup Godó– està sent decissiu per ampliar la seva audiència. En el cas de la pàgina web oficial del club, les traduccions als idiomas orientals és un pas important per la internacionalització del club però… com deia abans, això no és suficient.

L’ús de les xarxes socials per part del FC Barcelona és nul. Si anteriormente deíem que l’augment comunicatiu del club es traduïa en una competència directa als mitjans de comunicación esportius, en aquest ámbito del 2.0, la premsa esportiva, i pel cas que em porta cal destacar en especial MundoDeportivo.es, està recollint allò que el club no fa, que és recollir el feeback de la gent. No vull extendre’m en explicar allò que fa el meu diari. L’aposta és clara.

Exemples esportius

Vull remarcar des d’aquesta crítica constructiva, les mancances de l’anomenat “més que un club”. A Europa, la fòrmula 2.0 està funcionant en clubs com el Liverpool a Twitter, la zarza social amb més augment d’usuaris del moment. No cal dir que comunicativamente, els clubs i, sobretot, els esportives dels Estats Units estan superant tot tipus d’expectatives. El paradigma d’entitat esportiva segueix sent a nivell de la NBA els Phoenix Suns, i a nivell d’esportistes nord-americans, són reconeguts twittejadors Shaq O’Neal, Steve Nash –també reconegut fan del Barça- o el set vegades guanyador del Tour de França, Lance Armstrong.

Què fa que tots aquests casos ara citats siguin especials? Doncs que estan canviant el concepte de la franquícia esportiva i de l’esportista contemporani. L’esportista actual és una marca i com a tal té presència a Internet. Com a marca, les seves informacions no poden ser purs comunicats de premsa: cal aportar sentiment i personalització. Que O’Neal twittegi des de la banqueta pot ser no és rellevant per alguns –personalment, crec que sí que ho és- però el fa humà en el mateix moment que Armstrong fa una foto del seu esmorzar.

En el cas del FC Barcelona, cal posar fil a l’agulla en aquest aspecte. Cal treballar la comunicació social. En el cas dels seus jugadors, el futbolista del Barça no twitteja, per exemple, i la seva fòrmula segueix sent la d’estar present a Internet amb pàgines personals convencionals. Per moltes fotos personals, vídeos i presentacions multimedia que facin, el públic vol els seus ídols a prop. El Barça ha de ser 2.0, igual que els seus jugadors.

Els esportistes del segle XXI

L’esportista del segle XXI no només ha de signar autògrafs sinó que ha d’estar present a les xarxes socials. Els Iniesta, Xavi, Bojan o Messi del futur no són personatges locals sinó globals i la seva comunicació, de la mateixa forma que la del seu club, ha d’estar en consonància amb els temps comunicatius que corren. El twitter no està de moda en el món del futbol, com si succeix en esports com el basket NBA o el ciclisme.

Em consta que al FC Barcelona han arribat projectes per fer crèixer la comunicació en l’àmbit 2.0 però aproximant-se les pròximes eleccions a la presidència sembla que no es volen iniciar estratègies d’aquest tipus. El sentit i els interessos de club indica, no obstant, que no es pot obviar per més temps aquestes politiques comunicatives. Els nostres temps corren a una velocitat vertiginosa i tot el camí recorregut ara serà un avenç per escalar no només a la llista Forbes dels clubs més rics del continents sinó també en un sentiment que ha de ser accentuadament global.

~ by assajos on 29 juliol 2009. Tagged: , , , , , , , , , , , , ,

2 Responses to “Barça 1.0”

  1. Hola Miquel, una reflexió molt interessant, comparteixo les teves idees.

    Un club que preten ser internacional com el Barça no pot quedar-se enrera a internet, com està passant, qualsevol comparació amb la NBA deixa el club molt perjudicat.

    Pensem que s’està deixant escapar una oportunitat inmillorable la de situar el Barça com a entitat pionera a Europa, nosé si com tu dius per la proximitat en les eleccions.

    pd: els equips de la NBA tenen tots un director de “New Media” (o noms similars) que té unes funcions exclusives de la comunicació digital, si el Barça en tingués un, o tan sols una persona que realitzés aquesta feina, avui al matí quan arribés a la oficina veuria aquest post i participaria en la conversació que ha generat, veurem si és així …..

  2. […] es resultado de una ampliación y un versionado en castellano de un artículo que publiqué el 29 de julio en assajos.cat ¿Quiéres saber más sobre el autor del artículo? Miquel […]

Leave a Reply




 
Aneu a la barra d'eines