header image
 

Folch: “El llibre digital no es carregarà el llibre en paper”

Ernest Folch, conseller delegat d’Ara Llibres. Nascut a Barcelona el 1972. Llicenciat en filologia catalana. Amb l’aparició de Leqtor i del projecte digital 36L, el món editorial català pretén consolidar un projecte d’ebooks a l’abast de tothom.

-Com va sorgir la idea?

-Aquesta idea neix de tres coneixements diferents. D’una banda hi ha un àmbit d’empreses editorials encapçalades per Cultura 03 i Vicenç Vives, d’altra banda, el Grup Abacus amb la seva experiència de distribució i d’altra banda tot un seguit d’accionistes encapçalats pel Ferran Soriano que tenien experiència tecnològica i empresarial.

Per tant, volíem unir coneixement editorial, de distribució i tecnològic perquè eren necessàries les tres potes per portar a terme un projecte d’aquest tipus. Volíem tenir una presència física amb punts de venda, com tothom a partir d’avui veurà en els centres Abacus, per vendre el leqtor, el dispositiu que venem a 199 euros. A aquest lector s’uneix a la primera oferta de continguts consistent del nostre país. Havíem de començar a introduir continguts competitius en el mercat i això és possible a través de múltiples acords editorials i a base d’anar en un sistema de càrrega web molt intensa. Volem que l’oferta en digital deixa de ser el germà pobre, que l’oferta s’iguali i que aparegui una nova forma de consumir. La fase 2 seria com es comercialitzen aquest tipus de continguts.

-Quina és la principal característica del leqtor?

-Hem plantejat un sistema obert. No tanquem res. Si algú es compra el nostre lector pot anar a altres tendes i si algú té un altre lector, pot comprar la nostra oferta. És un sistema totalment obert en comparació a altres sistemes com el Kindle, que és un sistema totalment tancat. Aquest concepte obert era la segona premisa que ens van marcar quan van iniciar el projecte. El primer, com ja he dit, tenir el coneixement en tres àmbits: empresa editorial, tecnologia i distribució.

-L’aposta per posar al mercat és tot un repte tenint en compte els múltiples aparells que hi ha actualment a la venda.

-De fet, en alguns casos no competim perquè en el mercat espanyol, per exemple, no hi ha els aparells de Sony. Nosaltres no volem competir amb l’aparell perquè l’hem posat a la venda a preu de cost. Nosaltres el que volem és estimular la venda d’arxius perquè circuli i es consolidi com una forma sòlida de comsum. La batalla dels aparells no ens interessa. Al final la nostra lluita és que hi hagi bons arxius digitals.

-Teniu un públic determinat a qui va dirigir Leqtor?

-Sí, nosaltres hem fet un gran estudi on veiem dos grans grups tradicionals. D’entrada un gran grup tradicional de 45-55 anys que és el consumidor més habitual de llibres, que en consumeix més de cinquanta a l’any. L’altre, és justament, un públic jove poc avesat a la lectura però que s’hi pot enganxar justament amb la qüestió de la tecnologia.


-Algun cop has dit que el món editorial es basava amb la idea que el llibre era molt difícil d’imitar. Ha arribat el moment en què les editorials ja s’ensumen que o bé canvien o el negoci pot anar malament justament per la introducció dels ebooks?

-El món editorial no ha reaccionat fins que ha vist que hi ha uns aparells que amb el concepte de tinta electrònica simula realment la lectura amb una perfecció absoluta. Això és el que després ha permès la comercialització d’uns arxius digitals. El que crec, però, és que l’aparició d’aquests productes no perjudica la indústria editorial perquè una de les coses que veiem és que no es tracta d’una experiència substitutiva, el llibre digital no es carregarà el llibre en paper sinó que el complementarà. Per tant, hi ha estudis que indiquen la meitat dels lectors d’Estats Units que fan servir llibres electrònics després van a la llibreria a comprar-se l’edició en paper per tenir-lo o regalar-lo. Per tant, la indústria editorial s’haurà d’adequar i fer un esforç però no serà un irrupció tan gran com va suposar en el món de la música la descàrrega d’arxius davant del CD.

-Quins objectius us heu marcat?

-Al primer any vendre 100.000 descàrregues digitals i al cap de tres anys apropar-nos a la xifra del milió d’arxius, que això voldria dir que estem en un panorama absolutament normalitzat. Quan haguem aconseguit això voldrà dir que hem assolit el nostre primer gran objectiu.

[+] FER VOLAR AVIONS AMB PAPER DIGITAL

[+] BITFERIT AMB OLOR A TINTA

[+] LEQTOR, LA PRIMERA GRAN EXPERIÈNCIA CATALANA D’EBOOK

~ by assajos on 4 desembre 2009. Tagged: , , , , ,

3 Responses to “Folch: “El llibre digital no es carregarà el llibre en paper””

  1. Genial Miquel, afegir a la nostra conversa a twitter l’entrevista a Floch, #paperdigital en marxa, haurem de tornar-hi..
    una abraçada

  2. Enhorabuena por el blog, Miquel. Enhorabuena también por la entrevista. Realmente el mundo editorial, el libro en sí mismo, y el porpio concepto de “lector” y de “leer” están en un proceso de renovación y de revolución imparable.
    Estoy de acuerdo con Ernest cuando dice que el libro electrónico no matará el libro tradicional, desde luego: Creo, eso sí, que la revolución de “Leer 2.0” ha comenzado y nos llevará por caminos estimulantes e interesantes. Es todo un reto.
    Hace poco escribí en mi blog Wonderbusiness un post sobre el tema que os invito a leer http://bit.ly/3oe3c5 “Leer 2.0. El libro electrónico es algo más que un nuevo soporte para la lectura, lo cambia todo”.
    Un Saludo.
    José Antonio.

  3. […] S’acosta #santjordi 2010 i és l’època per excel·lència de la compra (suposo que també del consum) de llibres. Llibres en versió 1.0. El paper encara tira molt per la lectura distesa. Aquesta mateixa setmana, en l’encàrrec d’un llibre, he demanat que el volia en paper davant l’oferta de fer-me’n arribar la versió digital. No obstant, el llibre digital tirarà moltíssim i segur que els e-readers seran els triomfadors d’aquest any. […]

Leave a Reply




 
Aneu a la barra d'eines