header image
 

Educació? Parlem de coses concretes

Que em perdoni la ‘societat civil catalana’. Organitzar un acte per “alertar de la necessitat de millorar l’educació a Catalunya” és una tautologia que ratlla gairebé l’insult. Necessitem coses concretes i no paraules, manifestos o fums.

Sobre les universitats

Les universitats tenen davant la posada al dia de les seves estratègies gràcies a l’anomenat Pla Bolonya. Quantes vegades però es parla de situar els nostres estudis a l’alçada de la resta d’Europa? No ens poden situar a l’alçada europea mentre que els crèdits d’una segona carrera valguin el 40% més que els crèdits d’una primera carrera.No vulguis fer una segona carrera, seràs multat.

Aquest va ser el meu cas, adobat a més a més amb la qüestió que en molts casos no es poden convalidar assignatures d’una mateixa universitat (dec ser l’únic estudiant que ha realitzat dues vegades Estructura Social, inclosa en dues carreres diferents?). Volem arribar a Bolonya però ni tan sols hem atravessat La Jonquera.

Plans educatius que fan riure

Pedagogs i educadors fa temps que naveguen entre els somnis i els camins cap a Ítaca. Quan feia EGB recordo que els pròxims alumnes havien d’assolir uns plans educatius on no només dominessin la llengua anglesa sinó que optidrien educació en francès. Ara per ara el debat encara ens situa en quantes hores en castellà i català han de tenir els alumnes. Fa molts anys que volen canviar els plans educatius i sembla que no avancem. Els plans educatius em recorden a les teories sobre com han de dormir els nadons. Ara boca avall, ara boca adalt. El que està clar és que no anem més enllà.

Educar amb/en les noves tecnologies

Com tampoc avancem els plans educatius posant al dia qüestions tecnològiques ni audiovisuals. Fa uns anys la televisió tenia la culpa de tot però mai es va plantejar educar per veure la televisió. Ara la culpa, gran part, la té Internet. És un ‘gran abocador’ però no només eduquem per saber usar aquest instrument ni tan sols som prou llestos per donar als nostres infants els recursos pedagògics per saber moure’s per la xarxa. Problema de finançament per no poder donar un ordinador a cada alumne de Catalunya com passa per exemple a Alemanya? Coses concretes.

Els diners que les administracions catalanes gasten en programes del senyor Gates bé podrien estar canalitzats en usar programari lliure. Fa no massa tems un conegut polític deia que el programari lliure era una “qüestió ideològica”. No, senyor. És una qüestió pressupostària. Aixó es pot traduir clarament al que la Convocatòria anomena “reforçar la inversió econòmica i social”.

El món empresarial

Les empreses volen racionalitzar els horaris per permetre conciliar la vida familiar i laboral. D’acord, és una bona proposta però sovint em pregunto: és que abans no hi havia pares i mares que treballaven? És la doble presència de la dona (llar i empresa) el problema d’aquesta pretesa “decadència” de l’educació?

Qualsevol pot ser mestre

Els educadors i els professionals de l’educació volen reaccionar. Que reaccionin i que no deixin en mans d’uns inconscients les aules. M’explico i segueixo parlant de coses concretes. Educar ha perdut reconeixement social i prestigi, amb la mateixa rapidesa que qualsevol persona pot acabar exercint de professor de secundària gràcies al Certificat d’Aptitud Pedagògica (CAP) que es pot aconseguir gairebé amb la mateixa rapidesa que un títol de manipulador d’aliments. Que em perdonin, però un nen no hauria de tenir el mateix valor que una hamburguesa. En el món real, gairebé té el mateix.

D’exemples i propostes concretes em trobarien moltes i aquesta hauria de ser la base per avançar en una qüestió que preocupa a les ments pensants del país però que en el fons acaba resultant un problema secundari per a totes les administracions. Mentre l’única discussió, sovint em repeteixo aquesta afirmació, en el món educatiu acabi sent la necessitat de les classes de religió el debat no avançarà. Parlem de coses concretes.

~ by assajos on 8 desembre 2008. Tagged: , , , , , ,

One Response to “Educació? Parlem de coses concretes”

  1. T’he seguit el “rastre” des del twitter.

    M’ha cridat l’atenció el teu post, ja que tot i coneixent l’acte, crec que va tenir un ressò mins.

    Hi ha algunes de les coses que exposes que no acabo d’entendre (com això de la doble presència de la dona (llar i empresa) i la decadència de l’educació). D’altres que sí comparteixo plenament, com el fet que calen accions concretes. Però sobretot cal apuntar bé: calen intencions i objectius que duguin a accions concretes que reportin resultats eficients.

    Amb tot, i com membre d’una d’aquestes entitats que conformen el teixit educatiu català (que, per cert, no va ser reconeguda a l’acte), penso que prenent el títol mateix de la declaració “l’educació com a valor bàsic de Catalunya”, hi ha quelcom que manca, de manera redundant: l’educació entesa com a valor social.

    I és que les visions, els objectius i les accions concretes que es puguin endegar en temes educatius, o en qualsevol tema d’afer polític, han de ocasionar una millora en la societat civil. I no una millora quantitativa, avaluable numèricament i comparable amb altres països. Sinó una societat més rica, d’individus una mica més plens i una mica menys arrossegats. Una societat amb els seus valors.

Leave a Reply




 
Aneu a la barra d'eines