header image
 

Darwinisme i Sibèria al darrer Cava&Twitts

La publicitat tradicional ha mort? Aquesta era la pregunta que ens plantejava el darrer Cava&Twitts de l’any 2009. Jordi Urbea, general manager de Ogilvy One & Interactive i Josep M. Ferrara, soci fundador i màximo responsable de Pavlov
per compartir amb una mica de bombolles les reflexions sobre una qüestió que se suma a un munt de dubtes sobre els sistemes de la comunicació humana a finals de la primera década del segle XXI. Darrerament estem posant al tanatori moltes professions i conceptes com el periodisme, la publicitat, el marketing, la televisió i un llarg etcètera.

No és l’hora però dels enterramorts sinó més aviat de Darwin. La teoria de les espècies i l’evolucionisme en general parla d’adaptabilitat. Obviament qui no pugui adaptar-se als nous temps morirà però la mort, real i inexorable, també és un bon titular i un estat d’alerta dels patidors i apocalíptics.

La publicitat tradicional no morirà perquè no moren les coses, s’adapten o es metamorfosegen però agències, anunciants i centrals de mitjans han d’aprendre que els targets ja no són aquella gran família que es reunia davant la televisió o al voltant de la ràdio sinó que una segmentació i fins i tot una individualització extrema dels gustos, per tant, les motos que intentin vendre hauran de ser molt personalitzades.

El format clàssic de la comunicació publicitària coincidien Urbea i Ferrara és unidireccional. Caldrà apostar pels nous formats i això voldrà dir preguntes associades dels anunciants: I això funcionarà?

Personalment, allò que sé que no funciona, parlant des de l’experiència digital, són els formats intrusius, que apareixen com cortinetes -interstitials- o ‘pops up’ quan intentes -subratllo el verb intentar- accedir a una pàgina web. Em molesta, en general, com a usuari tots aquells intents de transportar els faldons o robapàgines del paper a una pantalla d’ordinador.

Jo espero que una agència de comunicació o un anunciant sigui creatiu i pensi amb el meu benestar igual que de mi s’espera, com a periodista, que sigui honest, professional i sincer amb les meves informacions. Qui això ho entengui en tindrà al seu costat; qui no, com deia en Urbea d’Ogilvy, que es compri una parcel·la a Sibèria. És pur darwinisme.

No ens agafa de nou aquest pensament. Fa aproximadament en el Congrés sobre Periodisme que es va celebrar a Cáceres Michel Botella, subdirector general de Optimedia, i Ángel Doménech, CEO de Starcom Mediavest Group Iberia, coincidien a apuntar que la crisi actual pot crear “desconcert” en el sector publicitari “però qui aconsegueixi abanderar els canvis serà el millor posicionat”. És hora, doncs, de donar-se compte de quin horitzó ens espera a mitjans i publicitat si volem no només sobreviure sinó ser especímens millors.

PD: Fotografia de Trina Milan

~ by assajos on 21 desembre 2009. Tagged: , , , , , ,

2 Responses to “Darwinisme i Sibèria al darrer Cava&Twitts”

  1. Molt raonable, però qui paga la publicitat, fins avui és el patrocinador, que sempre posa un target molt bonic, que la majoria de casos no respon a la realitat d’aquell producte. I així van les coses. Seria molt bonic poder dir no, però s’ha de pagar les sabates, el pis, etc. I algunes vegades s’ha de tirar pel dret.
    Ogilvy ja deia que s’ha de fer la campanya que creguis, si no agrada al patrocinador, es fa una altre, i si tampoc, es posa la cara del patrocinador a l’anunci. Es clar que erem al paleolitic de la publicitat, però…..

  2. veure el llibre “Darwinlandia” a internet.

Leave a Reply




 
Aneu a la barra d'eines