Quart cinturó, per un sí o per un NO

Torno a manllevar, ara el títol de la famosa obra de teatre d’en Flotats. Buff, és de l’any 1986. 

Bé, el cert és que avui només volia donar-vos informació, no sé si objectiva, però sí una informació que no apareix a la majoria de grans i mitjans de comunicació. 

La sensació que tinc darrerament és que les coses es donen sovint per segures i sense discussió. I hom pot optar per estar-hi d’acord o no, i crec que ens hem de fer el nostre propi criteri. Així, crec que passa amb el Quart Cinturó. 

Sabem que hi ha un pla amb el qual estan d’acord la Cambra de Comerç, la Vanguardia, sembla que CiU i el PSC. I llavors sembla que s’acabi el debat. Us imagineu com hagués estat el pensament únic de la sociovergència? 

Doncs he estat llegint el bloc d’un company químic, en Lluís Soler, que a més a més és regidor d’Esquerra a Viladecavalls. Volia informar-me de primera mà de la seva opinió, atès que de vegades des de la capital no acabem de copsar del tot el tema. 

No sé si ens en sortirem, però els raonaments que allà hi trobo em semblen totalment coherents, un canvi de xip, justament, i ho lligo amb el Pla de Mobilitat de Gràcia. Quan el més fàcil és continuar donant camins als cotxes (que com ja he dit, des del meu passat químic, tendeixen a expandir-se com els gasos i ocupar tots els espais lliures que se’ls dóna), fa pensar que algú doni alternatives diferents. 

Però bé, no sé si tots plegats ens en sortirem amb el tema del Quart Cinturó, el corrent creat pels dos partits de sempre, CiU i PSC-PSOE, el que sé és que si bona gent i entesa i que està lligat al seu territori s’hi oposen, més que fer la broma fàcil, crec que tots plegats hauríem de provar de sentir i llegir el que diuen. 

Jo, a nivell personal i després de llegir els enllaços que us dono, estic en contra. Ànims!!

Opinió de l'Anna Simó, aquí

Opinions d'en Lluís Soler, aquí i aquí 

Opinions d'en Cesc Poch, aquí

 



19 Responses to “Quart cinturó, per un sí o per un NO”

  1.   greips Says:

    complicat, molt complicat. Desconec absolutament el tema (i confesso estar-ne del tot desinteressat) però crec que s’ha de tenir en compte un fet que es dóna molt sovint. La gent és sempre reticent als canvis, siguin quins siguin, i els canvis que a més afecten al nostre entorn natural encara són més mal rebuts.

    Ara bé, quan les obres tiren endavant i es construeix… al cap de poc aquells q estaven en contra ja no hi estàn. I, a sobre, en veuen els avantatges.

    Jo recordo quan es feia la carretera nova que enllaçava Igualada amb Vilafranca. Al seu pas per Capellades fins més enllà de Mediona va caldre perforar una muntanya i palplantar-hi al bell mig la nova carretera. Òbviament, en aquell moment tothom hi estava en contra ja que malmetia la vall, la muntanya i la vista.

    Saps quanta gent ara, dels mateixos que n’estaven en contra, l’agafa sempre que pot i en critica que només siguin 2 carrils? T’ho pots imaginar, oi?

    Amb tot això vull dir que molt bé, que tant el túnel de Bracons com el IV Cinturó (fins i tot la MAT) faràn un mal incalculable al nostre paisatge… però ens hi podem resistir? Quines alternatives tenim? Alternatives reals, em refereixo, alternatives que puguin ser assumibles per una amplia majoria social i econòmica del país. Alternatives que, a més, siguin econòmicament viables sota un expoli.

    Ja ho sé, el tema és molt complex, però vivim en la societat que vivim, en el sistema econòmic en què vivim (i que ningú hi vol renunciar), i en la mediocritat política que ens ha tocat. S’hi pot fer alguna cosa? A vegades, em temo que cal acceptar que certes coses no es poden evitar, no?

    Ei, repeteixo, parlo desde la més absoluta ignorància referent el IV Cinturó… però crec q la opinió és vàlida per a varis conflictes actuals.

  2.   Àlex Says:

    Mentre llegia les diferents dades i reflexions que ofereixen els enllaços em venia una cosa al cap.

    Quin és el motiu pel qual agafa el cotxe? és probable que amb un sistema ferroviari radial i centralitzat a Barcelona, els surti més a compte anar per l’A-7 fins a l’C-58 i això és el que la congestiona.

    Hi ha dues solucions: o fem una línia ferroviària paral·lela al Quart cinturó que vagi més ràpid perquè no ha de passar per la capital o fem la via de carretera.

    Potser amb la segona via fem una solució de tirar endavant sense reflexionar en el futur, no?

  3.   vives Says:

    Es evident que la gent te resistència als canvis. Ara be, aquesta resistència no nomes es a la construcció de noves infraestructures, si no també a la forma de pensar i enfocar els problemes.
    Fa molts anys que tot gira al voltant del cotxe, el tren es va considerar un mitja de transport “demode”. No es potencia els transports publics, el transport de mercaderies per ferrocarril, a Espanya esta abandonat….

    Nomes formes de enfocar problemes i buscar solucions:

    Per exemple: “El polígon Pratense, on es concentra un bon nombre d’empreses mitjanes
    grans, només té accés en vehicle privat.
    L’aeroport no té accessos previstos des de les poblacions del seu
    entorn per les distintes companyies de transport. Només estan
    coberts des de Barcelona i de forma deficitària per als treballadors,
    perquè els seus horaris estan pensats per als usuaris de l’aeroport i
    no per a l’activitat laboral (no sols l’aeroportuària, sinó d’altres sectors
    que allí convergeixen, com són la neteja, o l’hostaleria).
    El polígon Camí Ral, entre Gavà i Castelldefels, té la parada de transport
    més pròxima a un quilòmetre i mig de distància en la C245 amb
    intervals de pas de l’autobús d’una hora.” (cita extreta de: Quaderns de l’Escola n. 4: Mobilitat, transport public i treball Capitol 9 Estudi sobre l’accés de les persones
    als centres de treball del Baix Llobregat
    en transport col•lectiu
    Pagina 130 …
    )
    Cal augmentar el transport public, cal millorar el funcionament de rodalies…
    Els diners del IV cinturo cal destinar-los a la construcció de la linea ferrea Vilanova Vilafranca Vallés Occ. Vallés Oriental Mataró.

    L’antiga solució, tot per cotxe, faria que la via O trenques Gràcia, segurament el caràcter Gràcienc ja no existiria i BCN estaria igual de colapsada.

    Com es un comentari, paro aqui.
    de totes formes Webs d’interes:
    Associació per la Promoció del Transport Public…
    Barcelona Camina…
    No al quart cinturó…
    No al tunel de Horta…
    Portal Sostenibilidad Portal de la Cátedra Unesco de la UPC…
    Una Verdad Incómoda Página web sobre el cambio climático relacionada con la película de Al Gore, Una Verdad Incómoda….

    A favor del IV pots llegir cada dia la Vanguardia, contactar a les web’s del PSC i CiU, les camares de Comerç, les constructores, les patronals…

  4.   greips Says:

    totalment d’acord amb en vives sobre la manca de transport als poligons industrials. I, de retruc, la hipocresia dels ajuntaments (sobretot el de barcelona) fent veure que van a favor del transport public pero sense potenciar-ho a les zones on fan falta. Ara, això si, el centre el tenim col.lapsat pel munt de busos que hi paren (tots?)

  5.   Otch Says:

    Crec que en aquest debat no pódía faltar.

    De veritat creieu que el cotxe és el vehicle del dimoni????? Només faig que sentir coses sobre zones verdes, cinturons, rondes… ja n’estic fart.

    És cert, l’estat ha d’apostar per un transport més sostenible que el cotxe. Però les raons per les que ho ha de fer, no són perquè el cotxe sigui un article endimoniat o la causa única de la contaminació del món.

    Ha d’apostar per altres mitjans de transport perquè el cotxe és un article de “luxe” (d’això s’han encarregat els polítics) és a dir, s’ha d’ampliar el transport PÚBLIC, on pugi viatjar tothom a un preu raonable i la gent no s’hagi de comprar un cotxe per anar a treballar. Un transport que realment surti a compte en relació temps/distància/preu. Un transport que no contamini i sigui capaç de moure persones i mercaderies.

    Perquè sembla que us oblideu de que les infrastructures viàries no són només pels “domingueros” que van a caçar bolets. Les carreteres serveixen per transportar mercaderies, per ajudar el turisme de les zones més llunyanes i per ajudar a que la gent pugui treballar a la gran ciutat d’on els han fotut fora els indignants preus dels pisos.

    Ja n’hi ha prou de fer les coses EN CONTRA DE, ja és hora de fer les coses perquè hi creiem. El tren és una solució, però no pot ser que desde 1992 s’estigui esperant que l’ave arribi a Barcelona.

    El cotxe ha aportat qualitat de vida, flexibilitat laboral i ha ajudat al desenvolupament de molts països. És cert que és un mitjà de transport millorable, però millorable no vol dir que ha de desaparèixer; fabricants, estats i usuaris han de posar de la seva part per millorar les coses no per prohibir-les. Ja seria hora que els fabricants s’en oblidessin de la benzina com a carburant, que els estats donguéssin transports alternatius de qualitat, que siguessin conseqüents amb les necessitats de la població pisos/feina i que els usuaris fessin un ús racional d’aquest mitja de transport.

  6.   Àlex Says:

    @vives, merci pels afegitons

    @otch, sabia que opinaries.
    @greips, no crec que l’Ajuntament de Barcelona i de retruc el de Gràcia tinguin discursos incoherents. M’explico.

    El transport públic té un gran problema actualment. La seva concepció radial. Això el que el fa que pugui esdevenir una excusa per un usuari que prefereix agafar el cotxe. I quan dic una excusa vull dir el sentit literal, objectivables, no excuses de mal pagador.

    Aquest cap de setmana he estat al lluçanès, i reflecteix una mica la situació de Catalunya. Tot és Viccèntric, com Catalunya ho és respecte Barcelona. Crec que l’Eix transversal és l’únic que té una mica de lògica. Si sempre cal anar prop de Barcelona, sobretot en transport públic és evident que no ens en sortirem.

    Cal eliminar, deia, les excuses al conductor. El temps, la freqüència de pas, la comoditat en el viatge i l’accés a tot arreu.

    Per què, otch? perquè jo parlo no en contra de, sinó en favor d’un sistema sostenible. Algú de Girona es pot plantejar treballar a Manresa? sí, si agafa el cotxe, sinó, no.

    El cotxe actualment no aporta tot el que dius que dóna, o si ho dóna, cal que el tranport públic ho pogui donar.

    És el que dèiem dels polígons. És evident que els següent pas d’una línia de transport públic ha de ser no deixar polígons aïllats. Ha de passar el tren per allà? no necessàriament. Els que hem anat a l’Autònoma sabem que hi ha el model de busos llançadora (busos que ja no podrien fer línies llargues) però que connecten l’estació de la renfe amb les facultats, crec que el mateix model l’han de tenir els polígons, que es posin d’acord les empreses.

    Perquè al final, Otch, per allò que ha de servir el cotxe ha de ser per anar el cap de setmana a determinats llocs, la concepció d’anar a la ciutat a treballar és la que menys s’hauria de sentir, en tot cas per anar de ciutat al lloc de treball és una altra cosa. I cal fer perquè el transport públic no mori d’èxit, com a Provença (FGC).

    Però cal també canviar del model radial al de xarxa, una mica com fan les tecnologies, és més útil una nova línia de bus del barri del Coll fins al Parc Sanitari Pere Virgili que dues línies, una que baixi a Lesseps i una altra que et pugui a l’Avinguda Vallcarca.

    PD: salut als companys xilens, esperem que el poble descansi en pau.
    PD: gràcies a qui m’ha afegit el codi de seguretat i curtet!!

  7.   el auténtico der blaue Says:

    Jo també parlo des del desconeixement, però, en principi, etsic en contra del quart cinturó viari i a favor del quart cinturó ferroviari. Els motius ja els heu dit. I no és anar en contra dels cotxes, sinó a favor del ferrocarril, que es un transport que també dóna qualitat de vida, serveix per a transportar mercaderies, pel turisme i per a (quasi) tot el que serveix el cotxe amb més seguretat i menys contaminació… si està ben gestionat i planificat. ´

  8.   vives Says:

    El ferrocarril, tramvia, metro, autobús… dona a la gent un servei universal, el poden agafar nens, joves i vells, amb carnet de conduir o no, el braç trencat etc…
    El cost ecologic es mol menor i el impacte natural tambe. La seva seguretat es molt superior al cotxe i el cost en vides i patiments molt menor.

    Estic segur que Pinochet no descansara en pau, totes les seves víctimes ja es faran càrrec del seu “no repos” etern

  9.   Otch Says:

    Molt bé, gràcies a tots per compartir la meva opinió, però…. si tots estem d’acord, perquè en els últims anys les lleis i iniciatives de l’estat/ajuntaments han estat en “contra” de l’us del cotxe i no en foment del ferrocarril?
    Dieu-me tonto però crec que si posem en una blança les mesures en un sentit i en un altre, un dels braços de la balaça córre el risc de trencar-se.

    És una qüestió d’equilibris.

  10.   Àlex Says:

    Otch, et dono la raó en la millora del transport públic a nivell català, però cal que entenguem que el sistema del cotxe no és sostenible. Repeteixo el que vaig dir un dia, hi ha un gran sector de la població que encara no té cotxe.

    Quan en tingui, es saturarà el sistema. I no pot ser.

    I parlo per la vila de Gràcia, difícilment trobarem entorns tan ben comunicats. Dues parades de diferents línies (tres si comptessin Verdaguer-blava), Fontana i Joanic i dos carrers com Gran de Gràcia i Escorial amb diverses línies d’autobús.

  11.   Otch Says:

    Si jo sóc el primer defensor del transport públic, us asseguro que si pogués agafar el transport públic per anar a treballar, sense que em costés 1,5 hores més del que trigo en cotxe, l’agafaria.

    Respecte gràcia, si crec que és el millor lloc de barcelona per viure és per alguna cosa. però s’ha de dir que la bona comunicació de la vila és respecte Barcelona, no respecte l’exterior tot i que això és culpa de BCN no de Gràcia.

  12.   Àlex Says:

    Per curiositat, on treballes? una hora i mitja en cotxe em sembla molt, no?

  13.   Otch Says:

    No Àlex, trigo una hora i mitja en transport públic, treballo a Sant Just, i en cotxe és una mitja horeta en un dia normal…

  14.   Àlex Says:

    Ok, Otch, no t’havia entès, perdona,

    jo també conec el que és esperar el 63 a Universitat fins a la Nestlè i tal. Tot i que agafar la verda fins a palau reial suposo que t’estalvia autobús però has de fer la línia verda i la famosa corba pel centre de BCN.

    A veure quan arriba el metro a aquella zona.

  15.   Roger Says:

    Parlant de St.Just… deixeume dir quatre línies d’un Santjustenc que us ha manllevat una Gracienca.

    Trobo que la 1.5h de l’Otch és bastant optimista; si al recorregut casa-feina hi afegiu una ‘parada tècnica’ a l’escola per a deixar els nanos, i al de tornada feina-casa una de diferent perquè els nanos ara estan a piscina, futbol, hoquei, macramé, …, en fi, en lloc de una hora jo he calculat que només trigaria dues hores i mitja a arribar a la feina amd tres autobusos i el ffcc (es clar, un dels autobusos te pas cada 1h, així que potser algún dia la cosa es podria allargar).

    No ho se, potser si que resulta que hauria de deixar la feina i buscar-ne una altre més a la vora, o que m’he complicat la vida escollint una escola on el criteri de qualitat ha estat per sobre del de distància, o potser el que passa es que hauria d’anar a viure a un barri on tot estigués més a propet; però de moment el que tinc no és el que he escollit sinó el que les polítiques de concentració de feines als poligons, de preus de l’habitatge i de les diferències entre ensenyament a diferents escoles m’ha portat.

    No sóc un fan del cotxe, sinó que l’utilitzo perque no tinc CAP alternativa. L’altre dia estava fent el ‘presupost’ pel proper any i ves per on, mantindrer els dos cotxes ens costa gairebé tant com un dels nostres sous!

    El transport públic és imprescindible, però el model de creixement urbà que tenim fa impossible que arribi a tot arreu. Ja hi ha paisos que han creat una bon xarxa on convinen autobusos urbans sortint d’estacions de tren centrals i una xarxa d’aparcaments disuasoris (no només de cotxes, també biciclestes i motos) a l’extraradi. Si a això hi sumem una mica més de racionalitat en les polítiques de treball i familiars per a tindre en compte aquests problemes, potser m’ho començaré a creure.
    El que no es pot fer és practicar el prohibicionisme i alhora enriquirse amb la industria de l’automoció com a motor de comarques senceres i dels impostos d’hidrocarburs. Potser és que sóc massa malpensat.

  16.   Roger Says:

    … del metro a St.Just, fa més de trenta anys que en sento a parlar (abans, no tenia prou raciocini) …

  17.   Otch Says:

    Roger, em descobreixo davant la teva brillant intervenció…. 😉 No ho hauria pogut dir millor.

    L’hora i mitja és cert que és optimista, una opció són un autobus i un tramvia o bé dos autobusos i tota la linia tres del metro. Cap de les dues baixa de l’hora i mitja.

    Berlin és un gran exemple de mobilitat. Allà en 400 m a la “rodona” tens tres opcions de transport públic per anar a qualsevol lloc….

  18.   Àlex Says:

    Ei, Roger de Sant Just, no sabia quin dia sortiries de l’armari virtual, je je

    Encara que no t’ho sembli, estic molt d’acord amb tu. Les tries vitals que anem fent (feina, lloc on vivim, escola fills, activitats extraescolars, etc.) són complexes i no les totes a la vegada a més a més.

    El que jo provava de dir era justament això: cal treure les excuses a l’usuari de cotxe, però això cal fer-ho oferint alguna cosa. I el problema continuo pensant que és una concepció radial del transport públic. Ja en parlaré més abastament un altre dia.

    Per cert, llegeixo que Madrid farà 90 km de metro més.

  19.   Àlex Says:

    Per cert, dóna records a aquesta gracienca manllevada, je je

Deixa un comentari

Aneu a la barra d'eines