Perdoni, quant ha costat això del bicing?
juny 19, 2007
Ahir em vaig quedar intrigat de saber com caram una empresa creada l'any 2002, aconsegueix per al 2003 contractes exclusius de publicitat amb l'Ajuntament de Barcelona i, només cinc anys després, rep l'encàrrec de gestionar tota una part del transport públic.
Així que, el primer que he pensat és: segur que això del bicing no va sortir a concurs públic. Però remenant la web de l'Ajuntament de Barcelona veig que si. Concretament, en el document de presentació del servei diuen:
L’Ajuntament de Barcelona ha encarregat a l’empresa municipal B:SM la gestió d’aquest servei, que s’ha adjudicat mitjançant concurs públic a ClearChannel, empresa que ja té instal·lats serveis similars a ciutats com Reims, Oslo i Estocolm.
Doncs res, busco "concurs públic bicing" i no apareix. També cerco "expedient adjudicació bicing" i tampoc surt res. Vaig provant combinacions, i sempre rebo la callada per resposta. Però, curiosament, es repeteixen els documents mostrats. Així que me'l llegeixo i m'adono aquests de Clear Channel deuen tenir alguna mena de tracte de favor, donat que incompleixen contractes i, així i tot, se'ls hi adjudica serveis en base a ofertes que no compleixen les bases del concurs.
D'altra banda, m'adono que no tindré accés a l'expedient perquè la informació no és disponible. Per si de cas, em dirigeixo a la web de B:SM no fos cas… però allà em responen amb un "Eh?" quan busco la informació relativa al bicing. Senzillament, no hi ha res.
Però clar, ells no comptaven amb l'astúcia del món lliure. Remenant per internet trobo una web molt interessant amb un article demolidor. En ell s'afirma que Clear Channel incompleix els acords signats amb l'Ajuntament (tal com es reclama en el document de l'Ajuntament enllaçat anteriorment):
L’Ajuntament li permetia mantenir la publicitat en altres parets durant un temps limitat a canvi de restaurar-les. Segons ha confirmat a aquest diari el president d’aquest institut i segon tinent d’alcalde, Jordi Portabella, aquesta empresa no ha complert la seva part de l’acord.
(…) Clear Channel ha rebut un requeriment de l’Institut de Paisatge –amb data del 4 de gener del 2007– perquè el seu incompliment dels termes del conveni ha arribat a un punt sense retorn i es considera «irreversible»(…) (negretes meves)
I encara hi ha més. Ningú més es va presentar al concurs!:
Clear Channel, que va ser l’única companyia que es va presentar al concurs per accedir a la gestió, (…) (negretes meves)
Jo tenia entès que, per llei, els concursos públics per adjudicar serveis havien de tenir, com a mínim, 3 ofertes abans de poder adjudicar. I que els documents relatius a la gestió del bé comú havien de ser fàcilment accessibles per al ciutadà.
Anava errat.
[RELACIONAT: Bicing a Barcelona, o com despreciar els teus propis recursos]
Jo pel que he llegit amb l’adjudicació del Bicing de Barcelona hi havia, almenys, dues empreses.
Clear Channel i JCDecaux, exactament els mateixos actors que han participat a la ciutat de París, però amb la diferència que en aquesta ha guanyat JCDecaux i han creat un servei anomenat semblant Vélib.
Aquí pots llegir alguna cosa sobre el tema:
http://www.elperiodico.com/default.asp?idpublicacio_PK=46&idioma=CAT&idnoticia_PK=415365&idseccio_PK=1022&h=
@oriol,
a mi el que em sorprèn és que això ho facin empreses dedicades a la publicitat ¿?
I que, a sobre, en diguin “servei públic” ¿?
I que no intentin que sigui alguna empresa local qui ho faci. Si l’administració prima els interessos econòmics per sobre del desenvolupament local… anem malament! 😉
El que jo tinc entès tal com dius és que només es va presentar Clear Channel al concurs degut a que les condicions que va posar inicialment l’ajuntament no eren econòmicament viables per JCDecaux, unes condicions que després no ha exigit l’ajuntament a Clear Channel, com per exemple 24 hores de servei tots els dies de la setmana i permetre abonar-se a traves del propi terminal… força estrany tot plegat no?