header image
 

I ara, què? De becari a periodista

Avís per a navegants de Ryszard Kapuscinksi: el periodisme és exigent, sacrificat, exigeix del nostre temps i de la nostra virtut de seguir aprenent dia rere dia. Afegiria jo que la curiositat és una norma bàsica per l’ofici.

Aquestes haurien de ser les advertències en tots els tríptics dels plans d’estudies de les facultats. “Prohibit no ser curiós”, al costat del cartell de l’entrada d'”apaga el mòbil i no mengis a classe”.

No és cap exageració contemplar com en un diari arriben en certa processó semestral alumnes en pràctiques amb un instint curiós nul. Per cada alumne aplicat, n’apareixen uns quants més que tenen orticària a les pàgines dels diaris. És tot un misteri què fan a les facultats de comunicació. Espies? No, becaris, estudiants en pràctiques, aprenents, pinxos, projectes de,…molts sinònims per aquest col·lectiu que, no obstant, és molt heterogeni. Creïa, des de fa molt de temps i per aquest motiu, que valia la pena endreçar quatre idees que em vénen al cap al respecte.

Fonamental que el futur periodista les llegeixi i les posi en pràctica. Aquí van algunes consideracions:

1. L’experiència, fonamental. “Aquest ofici s’aprèn amb la pràctica”, diu el periodista d’El País, Enric González. S’aprén fent carrer, trepitjant-lo, interpretant la realitat i escrivint sobre aquesta directament com a testimoni no convertint-se en una peça més d’un engranatge que parteix d’un comunicat de premsa o un text d’agència. Una companya de facultat m’explicava que es va fer periodista per estar a prop dels esdeveniments que més li interessaven. La tafaneria, altre cop, les ganes de sortir a la pista de ball i explicar històries.

2. El periodista ja no necessita una redacció i una capçalera. Ell és el mitjà de comunicació. Reciclo una consideració que fa la Sílvia Cobo al seu bloc ‘Lola como mola’, a partir de l’estudi State of News Media 09 en el qual s’apunta la idea que “el poder està passant al periodista individual, allunyant-se de les organitzacions periodístiques”. Fa uns anys hauria estat impensable que un estudiant de periodisme tingués una opinió formada sobre determinats temes i la publiqués. A hores d’ara, trobem casos empírics entre els alumnes més avançats de les nostres aules. La tecnologia permet tenir una identitat estructurada a la xarxa i, el més important, permet expandir-la. Els de la meva generació vam començar, com a la mili, pelant moltes patates en televisions, revistes o ràdios locals i va costar obrir-nos camí. A l’actualitat, el camí i la precarització laboral és igual o pitjor però si ets prou espabilat, pots tenir un nom.

3. Cal ser emprenedor. El punt 2 no exclou el tercer. Cal tenir identitat periodística d’un bon inici però també cal provar la faceta emprenedora, constituint-se en editor-fundador d’un projecte periodístic. Cal entendre les diverses parts d’una empresa de comunicació i la millor forma és formar-ne una. Cal equivocar-se, caure i pelar-se els genolls per entendre com va la vida. El punt de partida i allò mínimament a demanar és un bloc, per format i facilitat d’ús.

4. Especialitzar-se però tenir esperit de bambú. Sentim passions més fortes que altres en determinats temes. La nostra especialització és inevitable de la mateixa forma que la flexibilitat d’una canya de bambú marcarà la possibilitat futura de no tancar-nos portes.

5. Expert en noves tecnologies. En allò, però, on hem d’especializar-nos és en les eines tecnològiques que ens faran més forts i potents. La competència en la professió és forta. Cal tenir els intruments precissos per ser ràpids, agils i contrastar la informació que ens arriba -widgets, RSS, etiquetes, etc.-, així com entendre la dinàmica de les xarxes socials i com aquestes ens poden ajudar a la nostra tasca. Per aquest motiu, a més a més, seguim al següent punt.

6. Escolta l’audiència. El periodista actual no pot entendre el seu mitjà i la seva feina sense l’audiència. Allò que determina l’èxit o el fracàs d’una publicació o una d’una televisió ara s’ha convertit a més a més en un jutge permanent, un ull critic -constructiu o troll-, un suport i una font d’informació. Els mitjans de comunicació cada cop donen més importància a la participació de l’espectador. Actualment existeix un feedback en temps real però no podem oblidar que aquest clàssic que és Kapuscinksi ens deia a l’any 91 que “no hi ha periodisme possible al marge de la relació amb els altres éssers humans”. Les xarxes socials són recents però la necessitat d’interrelació, necessàries des de fa molt de temps. Cal ser un bon agitador de masses.

7. Ser crític. Cal desconfiar per sistema de la feina mastegada -posem per cas que parlo de comunicats de premsa, agències, gabinets de comunicació i altres informacions institucionals-. Cal desconfiar i, sobretot, ser crític amb allò que aprens, que t’ensenyen i de tots aquells axiomes d’aquesta vella (bella) professió, així com d’allò que es publica.

8. Escoltar la veu de l’experiència. El periodisme es renova i cal ser crític però és un vell ofici en què el contacte amb els més veterans és imprescindible. Igual que amb la convergència de les redaccions on és imprescindible una barreja d’elements nous i vells, la fòrmula veterania-joventut funciona i és necessària.

9. Ser honest. És la propietat commutativa la que diu que l’ordre dels factors no altera el producte. Ser honest hauria de ser la primera consideració d’aquesta llista. L’honestedat té a veure no tant amb la qualitat de ser raonable o la moderació sinó amb conèixer els límits i els condicionants ideològics de la propi professional. El periodista no pot deixar de banda la seva ideologia però ha de saber limitar-la. Cal recordar sovint que existeix un codi deontològic que cal complir. El professor Ramón Salaverría aposta per definir unes pautes deontològiques específiques pel periodisme a internet.

10. Esculls la pastilla blava o la vermella? Recordeu ‘The Matrix’. El protagonista, en Neo, havia de triar entre una pastilla blava o una vermella. La blava el retornava al món d’on venia; la vermella, li obria la ment per dur-lo a un veritable estat de consciència. En aquest cas, cal destriar si volem fer periodisme costumbrista o bé veritable periodisme, aquell que és intencional, que es fixa un objectiu i que intenta provocar algun tipus de canvi: Twain, Hemingway, Xammar, García Márquez, Leguineche, Ramón Lobo, Bru Rovira,… noms diferents d’una escola comuna del bon periodisme que serveix per remoure consciències.

No hi crec gaire en els llibres d’autoajuda. No he volgut fer, en aquest cas, un article d’autoajuda. Més aviat aquesta és una aportació pels qui comenceu en aquesta professió que actualment viu un període de redefinició. El principiant de fa unes dècades no pot ser el mateix que el d’ara de la mateixa forma que el periodista actual no pot ser ni treballar igual que fa uns anys.  A la professió cal cercar l’excel·lència i aquesta només s’aconsegueix amb la constant millora, l’aprenentatge continuat i la curiositat per seguir creixent.

~ by assajos on 3 novembre 2009. Tagged: , , , , ,

8 Responses to “I ara, què? De becari a periodista”

  1. La veritat és que he après molt sobre Periodisme al teu costat. I a més saps com transmetre confiança.

  2. Miquel, un gran article i coincideixo en tots els punts que has tractat. La clau és aquesta: curiositat, aprenentatge constant i ganes de millorar sempre!
    Aquests temps agitats que estem vivint necessiten de bons periodistes.

  3. Brillant: un periodista és la persona que sap compartir bé la seva curiositat. Compartir bé vol dir ‘entretenir’ i ‘interessar’… però sobretot engrescar. Engrescar en la conversa, en el coneixement… en la transformació!

  4. D’informátic a blogger també caldria un post apart…

  5. Miquel, felicitats per la teva entrada!

    Jo ni sóc periodista ni tinc més idea que la de consumidor de productes periodístics, però m’agradaria fer un comentari.

    En la meva opinió si bé abans el periodista era un tio amb accés a una informació privil·legiada que la feia arribar a la societat, ara més aviat és el que hauria d’evitar que determinats missatges esbiaixats que les fonts introdueixen amb un exèrcit de companys de carrera del periodista arribin a la societat. Hauria de ser capaç de digerir grans quantitats d’informació, contextualitzar, simplificar sense distorsionar, …

    Com a lector em rebenta aquest periodisme poc valent de citar diverses fonts, copy/paste de declaracions i no alertar a qui no és tant perspicaç o no té prou coneixement com perquè no “li fotin doblegada”.

    Per això l’altre dia em vaig reconciliar amb el Cuní, perquè vaig tenir l’oportunitat de veure el programa, cosa que no puc fer mai. Entrevistaven l’Iceta i al final el Juliana va fer el “comentari de l’entrevista”, que va aprofitar per alertar a l’audiència dels punts on l’Iceta havia intentat marcar-nos un gol. A mí em sembla que això és el que hauria de fer un periodista.

  6. Sobretot m’apunto aquesta de que “cal tenir esperit de bambú”, i la de tenir en compte l’audiència… de fet, m’apunto tots deu punts 🙂 Fins el moment, no havia llegit cap article com aquest, i ara que fa tres setmanes que vaig començar les pràctiques obligatòries de 5è de Periodisme ho he trobat molt útil (no saps quant!!!).

    Tens raó en això de l’orticària als diaris, l’únic que no pica és el sudoku, i a mesura que passen els cursos veus com desisteixen de ser periodistes, i els veus fent oposicions per a professor d’autoescola. La veritat, que s’ha de tenir voluntat… després, tot periodista que trobes et pregunta que si ja saps on t’has fotut. De 90 persones que vam començar a primer, ara devem ser uns 25 a 5è. Però no crec que hi hagi orticària a ser becari. Al contrari, que les classes de Dret de la Informació poden ser molt interessants però no serveixen per explicar històries, i muntar una notícia o barallar-te amb el mini-disc… no t’ho ensenyaran pas a la facultat. I d’il·lusió no en falta, després a l’hora de dinar els companys de classe ens expliquem les nostres batalletes, hehehe… És il·lusió i respecte a parts iguals, això que sent el becari quan trepitja una nova redacció.

    I vist el panorama, els becaris d’avui no ho tenim gens fàcil: se’ns mor el paper, cada dia apareixen nous gadgets, no estem ben vistos i, pel que sembla, que cada vegada fem menys falta, els periodistes. La situació de la professió és complicada. Jo veig que se’ns acumula la feina, i des de les facultats, els professors no ens transmeten gaire optimisme! Ara per ara, als becaris ens queda preguntar molt, trepitjar molt de carrer, caure, i caure una altra vegada, i menjar moltes sopes… I amb molt de gust! 🙂

  7. Fa dos anys que intento, sense èxit, començar a formar part del món del periodisme a la universitat. Per unes centèssimes m’he quedat a les portes de l’ensenyament, i estic acabant el primer cicle d’una carrera que possiblement, em serveixi com a base per a la meva vocació: ser periodista. A vegades, fa mal veure com estudiants de Periodisme et comenten: “No, si jo m’he ficat a la carrera per fer alguna cosa i passar l’estona”, o “no sabia que existia el diari Público”… mentre d’altres que realment volem formar part d’aquest món ens hem de conformar amb mirar-lo des d’una petita finestreta, i practicar-lo íntimament.

    Gràcies al teu article m’has fet aprendre una cosa bàsica, i és que el bon periodista és com un brou: fet de molts ingredients com la curiositat, saber escoltar, la experiència, les ganes d’aprendre i saber… I es va fent poc a poc, requereix el seu temps.

    Escrits així t’ajuden a agafar alè i seguir lluitant per allò que vols fer… 🙂

    Felicitats!

  8. You really make it seem so easy with your presentation but I find this matter to be actually
    something that I think I would never understand. It seems too complicated and very broad for me.
    I am looking forward for your next post, I’ll try
    to get the hang of it!

Leave a Reply




 
Aneu a la barra d'eines